TITTA GÄRNA IN PÅ MIN VIRKSIDA VIRKOTEKET!

Klicka på bilden nedan.

Kontakt:

garnogott@live.se

lördag 5 september 2009

Present till lillkusinen


För ett tag sedan fyllde barnens lillkusin fem år. Hon är i den åldern när man älskar allt som är "prinsessigt" och Barbiedockor ligger högt i kurs. Jag fick ett önskemål från hennes mamma att jag skulle göra lite kläder till dockorna och här är resultatet:
Klänningen stickade jag med inspiration från min älsklingssida stickatillbarbie.se (Den är underbar!) Hatten och väskan virkade jag från eget mönster.
Jag tänkte bjuda på mina mönster här:

Allt är stickat och virkat i garnet Järbo 8/4, till hatten och väskan har jag använt virknål 2,5.

HATT:

virkas i valfri färg
v1: 6 fm i magisk ring
v2: 2 fm i varje m (12)
v3: 1 fm, 2 fm i nästa (18)
v4: 2 fm, 2 fm i nästa (24)
v5: 3 fm, 2 fm i nästa (30)
v6: 4 fm, 2 fm i nästa (36)
v7-v11: fm (36)
v12: 2 fm i varje främre maskbåge (72)
v13: 2 fm, 2 fm i nästa (96)
v14-15: fm (96)

BLOMMA:

Virka en i färg till väskan och en vit till hatten.
v1: 6 fm i magisk ring
v2: 2 fm i varje m (12)
v3: i nästa m *sm, hst, st, dst*, i nästa m *dst, st, hst, sm*,
upprepa dessa två kombinationer varvet ut och du har sex kronblad.
Spara en lång tråd som du använder för att fästa blommorna vid väskan och hatten.

VÄSKA:

16 lm
v 1: fm i andra m fr nålen, 14 fm (gör nedtagen i främre maskbågen), vänd arbetet och fortsätt varvet med 15 fm i bakre maskbågen på luftmaskkedjan. Virka i spiral.
Virka 12 v med fm (30)
byt färg
3 v fm (30)
3 sm, 15 lm, nedtag och sm ca 5 m bort, virka 15 fm runt lm-bågen (första och sista fm görs även nedtag i väskkanten)
Fortsätt varvet med sm längs väskans kant.
När du är mittemot handtaget på baksidan av väskan, gör du ett till handtag på samma sätt som det första.
sm varvet ut
Dra igenom tråden och fäst.

Sy fast den färgade blomman på väskan och den vita på hatten.




1 kommentar:

  1. Vilken underbar barbygarderob du har gjort för att inte tala om dina bakverk du är en konstnär vet jag.
    God fortsättning på det nya året önskar Pärlemor/Lilla mor

    SvaraRadera