TITTA GÄRNA IN PÅ MIN VIRKSIDA VIRKOTEKET!

Klicka på bilden nedan.

Kontakt:

garnogott@live.se

tisdag 4 augusti 2009

Virkad prinsesstårta


Min dotter älskar att leka med Barbie just nu och när hon märkte att jag virkat dammsugare (bilder och beskrivning kommer senare) kom hon med ett önskemål. Hon ville att jag skulle "sticka" en tårta till hennes dockor. Naturligtvis kunde jag inte motstå hennes charm, utan satte genast igång att baka tårtan och här är resultatet:

Det blev ett hejdundrande tårtkalas i solen.


Liten prinsesstårta

Använt garn: SvartaFåret Tilda (50% bomull, 50% akryl, 26 m/35 v = 10 cm)

grön, mörkrosa, vit, brun

Virkkrok 3

Tårtan virkas i spiral; markera början på det nya varvet med säkerhetsnål eller garnbit i avvikande färg.

Tårtan:

V1: Virka 6 fm i en magisk ring (beskrivning hur man gör sådana finns på YouTube),

V2: 2 fm i varje maska (12 m)

V3: *1 fm, 2 fm i nästa maska* varvet ut (18 m)

V4: *2 fm, 2 fm i nästa maska* varvet ut (24 m)

V5: *3 fm, 2 fm i nästa maska* varvet ut (30 m)

V6-9: fm i varje maska (30 m), avsluta sista v med en sm

Klipp av och fäst tråden.

Rosen:

V1: Virka 6 fm i en magisk ring, (6 m)

V2: 2 lm, därefter 3 st i varje maska, slut med sm.

Klipp av, använd tråden till att fästa rosen vid tårtan men forma först till den med några stygn.

Brodera några chokladränder på tårtan.

Duken:

Virka enligt beskrivningen till tårtan V1-5 (30 m)

Montering:

Sy fast blomman på tårtan.

Lägg tårtan ihop med duken så att maskorna överensstämmer.

Virka ihop bitarna med fm (stick kroken endast genom bakre maskbågen på tårtdelen och genom hela maskan på dukdelen), fyll tårtan med vadd innan du virkat hela varvet, avsluta med en smygmaska (30 m)

Spetsen på duken:

5 lm, 1 sm i tredje maskan, 5 lm, sm i tredje maskan... upprepa varvet ut, avsluta med sm.

Fäst tråden.



5 kommentarer:

  1. tack så mycket för detta fina mönster! jag blev jättenöjd ^^

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig av det här mönstret, kolla in min tårta:
    http://emmyochcattisvirkar.blogspot.com/2011/07/jag-ska-baka-en-tarta.html
    Kram Emmy

    SvaraRadera
  3. Thanks for the lovely pattern, which I modified to better suit the 1:12 scale (for a doll's house). My cake is made of a slightly paler shade of green, which isn't exactly the right color for this cake but it'll do for the dolls ;-)

    SvaraRadera
  4. Så här blev min tårta; http://www.ronia.be/2012/03/prinsesstarta/ , tack :)

    SvaraRadera
  5. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ DET VAR NO GET SÖTASTE MÖNSTERET JAG NÅGONSIN HAR SET I HELA VÄRLADEN SOM INGEN ANNA BLOGG HAR MED PRINSSESTÅRTOR

    SvaraRadera