TITTA GÄRNA IN PÅ MIN VIRKSIDA VIRKOTEKET!

Klicka på bilden nedan.

Kontakt:

garnogott@live.se

onsdag 12 augusti 2009

Sega chokladmuffins med tobleronemousse


Om du gillar choklad kan jag lova att dessa underbara små bakelser är en enkelbiljett till chokladhimlen! Moussereceptet fick jag av en kompis och tillsammans med mitt gamla muffinsrecept var en höjdare född. Baka, ät och njut!

Muffins:
ca 12 st

2 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smält smör

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
Rör ner mjölblandningen i äggen.
Rör slutligen i det avsvalnade smöret i smeten.
Fyll aluminiumformar (typ mazarin-) till ca hälften.
Grädda i 225 grader mitt i ugnen i ca 10 minuter.
De ska vara kladdiga när man tar ut dem och de ska även sjunka ner i mitten, för där ska den härliga moussen vara.

Tobleronemousse:
4 port (räcker till ca 8 muffins)

150 g tobleronechoklad
1 dl grekisk yoghurt 10%
1,5 dl vispgrädde
frysta eller färska hallon

Smält chokladen försiktigt i vattenbad eller micro.
Blanda den med rumsvarm yoghurt.
Vispa grädden och rör ner den i chokladblandningen.
Låt stelna i kylskåp ett par timmar.

Skeda moussen i muffinsarna och toppa med hallon just innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar