TITTA GÄRNA IN PÅ MIN VIRKSIDA VIRKOTEKET!

Klicka på bilden nedan.

Kontakt:

garnogott@live.se

onsdag 4 augusti 2010

Länge sen, jag vet... + bokidé

Sommaren har passerat revy och här i Piteå kändes det som om det första höstregnet träffade våra huvuden idag... suck.
Det har blivit himla glest mellan mina inlägg och jag skäms så in i koftan. Jag hoppas att jag kan bättra mig nu när semestern börjar lida mot sitt slut och vardagen återgår till det vanliga.

Jag måste avslöja att jag har, som så många andra, närt en dröm om att få ge ut en bok med virkmönster. Jag har skickat manusutkast till en handfull förlag men det tycks inte vara någon som nappar helt och fullt, även om några visat ett visst intresse. Min plan B blir att göra på samma sätt som Crochetra och ge ut boken på egen hand.

Jag har dock ett delikat litet problem: Jag har gjort alldeles för många mönster för att de rimligtvis ska rymmas i en bok och jag funderar därför hur jag ska dela upp mönstren.

Alla mönster är på ätbara saker: mat, frukt, bakelser, tårtor, kakor, glass, godis och dryck.

Bilden är ett axplock på vad jag virkat:

RÄTTELSE den 20 mars 2011:
OBS! Alla dessa saker ingår inte i boken "Virka sött!".
Frukterna och grönsakerna kommer att finnas med i min nästa bok.
De övriga sakerna som finns visade under fliken -virkbok finns med i "Virka sött!".

Ska jag dela upp mellan olika kategorier eller ska jag blanda från allt? (Förhoppningsvis kommer jag att sammanställa åtminstone två böcker.)

Ni får gärna lämna en liten kommentar med vad ni tycker och så hoppas jag att mina mönster kommer att falla någon i smaken :-)

17 kommentarer:

  1. Varför inte dela upp i nyttigt i en
    bok och läckerheter i en annan

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har inte besökt din blogg så flitigt, men nu är jag en följare, så då blir det "automatiskt". Du har ju gjort massor av fina saker!Konstigt att inget förlag "nappar"!Har du kollat ICA bokförlag eller Damm förlag? Annars kan du höra av dig till bokklubben www.skapargladje.nu - de ger ut diverse böcker om handarbete och hantverk och borde vara intresserade av dina mönster.
    Trevligt att "träffa på" en Pite-bo.Jag kommer ursprungligen från Skellefteå,men eftersom jag träffade en ölänning blev det så att vi bosatte oss i Kalmar.Det funkar bra - somrarna är längre här, även om jag saknar ljuset.
    Lycka till med dina fortsatta bok-planer!
    Maria

    SvaraRadera
  3. haha det var nån som hann före... tänkte precis skriva gör en med mat och en med bakverk i.
    uuuunderbart fina är dom iaf, synd att jag själv inte kan virka, mina barn skulle älska lite virkade mat o bakverk, inte bara sydda =)

    SvaraRadera
  4. Jag är imponerad !! Vilka planer du har, men du har ju också massor av jätteläckra beskrivningar. Jag skulle gladeligen köpa DIN bok. // Eva

    SvaraRadera
  5. Gör en bok med godsaker alltså bakverk, kakor, pajer osv... och en bok med grönsaker och frukter och mer "råvaror" så att säga!

    Jättefina saker!! Virkar också mycket, men jag tycker inte att tiden räcker till riktigt. jobbar mycket kvällar dessutom som vi har en 2-åring.

    Var faktiskt till piteå för första gången i somras när vi åkte förbi uppåt mot mina släktingar. Superfin stad och mysig innerstad med folk och liv fast det var söndag! Lycka till med bokprojektet!!!

    SvaraRadera
  6. Vet du, att ge upp bokförlag och ge ut boken "själv" kändes som en lättnad för mig. Jag blev så himla ledsen varje gång jag fick ett "tack, men nej tack, vår listor är fulla" och med tanke på depressionen jag kämpade med samtidigt behövde jag inte direkt höra att mitt arbete inte "dög". Min bok har varit mycket av terapi för mig, i princip alla mönster är gjorda när jag varit deprimerad. Att ge ut den var som att påbörja ett nytt kapitel nästan, och jag vill påbörja det kapitlet på mina egna villkor.

    Okej, nu är jag flummig. Men vad jag vill komma till är att du absolut ska överväga att publicera din bok via Vulkan eller en liknande sida!

    I övrigt tycker jag också att du ska ha en bok med mat, och en med godsaker.

    SvaraRadera
  7. Guu va fina saker du gör! vill gladligen ha tag i dina mönster nuuuuu:D kul att höra att du är från Piteå dessutom, själv är jag Bodensare men bor i Luleå just nu, har du nån aning om de finns nån typ av "handarbetsklubbar" eller nå? hade varit så kul att träffa andra med samma intresse=)

    SvaraRadera
  8. Hej Susanna, jag känner inte till om det finns något just nu. Jag vet att det har funnits div. stickcaféer... Vi kanske ska göra ett försök här i bloggvärlden att samla intresserade och styra upp något själva :-)

    Det skulle helt klart vara roligt att träffa likasinnade!

    SvaraRadera
  9. kul med svensk virkbok innehållande "mat". att dela upp den på nyttigt och onyttigt är bra. tycker du oxå ska satsa på mönster på sådant som inte finns på nätet på svenska. alltså inte jordgubbar tex eller äpple. eller dammsugare
    /Joanna

    SvaraRadera
  10. Vilka fina saker. Jag håller med de övriga godsaker-nyttigheter. Jag skulle gärna köpa din bok. Håller tummarna för dig! Ha en bra dag :)

    SvaraRadera
  11. Jag håller med ovanstående, en bok med godsaker och en med matigt :) Jag hade definitivt köpt en bok av dig! Go for it =D

    SvaraRadera
  12. HEEHE då får jag vara den första att säga att jag skulle vilja ha både och men det e klart ,ger du ut en med mat o en med bakverk så blir det ju både och,hehe..Så fina saker du gör så det e ett måste att du måste dela med dej.Jag köper oxå minst en bok isf !!Har länge velat haft (mest) bakverk mönster på svenska så hojta till när den e i handeln!! kram =)

    SvaraRadera
  13. Hej hej! Har tittat in här flera gånger och beundrat dina fina saker. Gud vilket arbete med att göra så många mönster, du är jätteduktig!
    Skulle absolut köpa din bok om du släpper en. Lycka till med allt!

    Hälsningar Camilla/Fröken Söts pyssel

    SvaraRadera
  14. Halloj!
    Hur går det med böckerna? Väntar spännt på en bok MED autograf =) Du måste hjälpa mej at damma av mina virkkunskaper, lite blommor och spetsar på kläderna vill jag ha! *kramar* Hälsa Familjen ( hur gick beställningen på slöjddetaljer?) Systra Di

    SvaraRadera
  15. hej! ja skulle jätte gärna vilja köpa böcker om du gjordee några!? gillar att virka sånt här. ja tänkte ge bort i julklapp men får se hur de går. Mvh malin

    SvaraRadera
  16. Du kan alltid sälja mönster via Ravelry eller Etsy också för att få in lite extra pengar till att producera en eller två böcker. På Etsy och Raverly bör mönsterna i och för sig vara översatta till engelska så du når så många människor som mögligt. Det kan vara ett sätt att sälja dina kommande böcker också. Erbjud en stycks mönster så lockas man till köp av böckerna och när bloggarna börjar virka dina grejer så sprider det sig ganska fort. Bokköparna blir rätt många tror jag. Heja på!!

    SvaraRadera
  17. hej jag skulle vilja ha din bok så om du kan säga till vart eller var man kan köpa det så vill jag gärna veta sicka då till elinwiberg2000@hotmail.com

    SvaraRadera