TITTA GÄRNA IN PÅ MIN VIRKSIDA VIRKOTEKET!

Klicka på bilden nedan.

Kontakt:

garnogott@live.se

söndag 27 juni 2010

Pavlova


Nu när det är sommartider blir det gärna och ofta en och annan godsak bakat. Till midsommar bakade jag en Pavlova och jag tycker själv att den blev riktigt bra. Jag fick ett recept av en kompis men när jag inte hade alla ingredienser, blev det ett hopkok av flera olika recept.

6 äggvitor
1/2 krm salt
3 1/4 dl socker
3 msk kakaopulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk maizena
1 tsk balsamvinäger

Värm ugnen till 180 grader.

Vispa äggvitorna med saltet till fast skum. Tillsätt sockret, lite i taget, och vispa tills det blivit glansiga toppar (ca 10 minuter med elvisp).

Sikta i kakaon, maizenan och vaniljsockret. Häll i vinägern. Vänd försiktigt ihop ingredienserna tills allt är blandat.

Häll upp marängsmeten i en cirkel (ca 23 cm i diam) på ett bakplåtspapper. Låt kanterna vara lite högre än mitten.

In med marängsmeten i ugnen och sänk temperaturen till 150 grader. Grädda i ca 75 minuter. Slå av ugnen, glänta på luckan och låt marängbotten svalna i ugnen.

Just innan servering vispas 3 dl grädde. Skeda på grädden och toppa med bär (jag tog hallon och jordgubbar). Hyvla över lite mörk choklad.

MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar