TITTA GÄRNA IN PÅ MIN VIRKSIDA VIRKOTEKET!

Klicka på bilden nedan.

Kontakt:

garnogott@live.se

söndag 20 juni 2010

Vit kladdchokladtårta



Min mor firade sin 60-årsdag i helgen. Jag hade bakat efterrätten och den blev en riktig höjdare! Flera frågade efter receptet, så då tänkte jag att det enklaste är ju att lägga ut det på bloggen.

Kakan:
250 g vit choklad
200 g smör
3 ägg
2,5 dl socker (jag tog knappt 2 dl)
2 msk konjak
2 dl vetemjöl

Glasyr:
150 g vit choklad
0,5 dl vispgrädde

Hacka chokladen till kakan. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och rör i chokladen, rör tills att smält. Vispa ägg och socker poröst. Rör i chokladblandningen, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter, ca 24 cm i diameter. Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen 30-35 minuter. Låt kakan svalna och ställ den i kylen (jag tror den blir bäst om den får stå i kylen över natten och stelna till ordentligt).
Glasyr:
Hacka chokladen. Koka upp grädden. TA från värmen och rör i chokladen. Rör tills allt smält. Låt glasyren halvstelna i kylskåp. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen.

Jag serverade kakan med osötad vispad grädde och hallon.

MUMS!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar